Leerwensen

Date: september 21, 2015 Author: admin Categories: Nieuws

Leerwensen kunnen de boom in.

Op Basisschool De Keerkring in Cadier en Keer zijn ze het schooljaar goed begonnen. Leerlingen mochten dit jaar namelijk de boom in! En daar hadden ze zo te zien wel oren naar.

Anders dan anders
De opening van het schooljaar was deze keer op de Keerkring in vele opzichten anders dan anders. Niet alleen stond de nieuwe interim-directeur Daniëlle Andrien de kinderen op te wachten op de speelplaats, maar ze werden ook verwezen naar 2 bomen op het plein. Deze zogenaamde Leerwensboom was er helemaal klaar voor om leerwensen van de kinderen in ontvangst te nemen.
En ondanks de tropische hitte op deze maandagochtend, hing de boom binnen de kortste keren vol met linten. Bij de leerkracht werd de wens ingeleverd. Geen verlanglijstjes met materiële zaken deze keer, maar hartenwensen die te maken hadden met wat de kinderen graag willen leren in het schooljaar dat voor ze ligt.

Klant is koning
Het idee om de kinderen zelf te vragen naar wat ze willen leren, is zowel voor de hand liggend als ongebruikelijk en origineel. Waar elke winkel haar klanten tot in detail vraagt naar voorkeuren en speciale verzoeken, vraagt een school zelden of nooit naar de wensen van haar ‘klantjes’. En de kinderen stellen die interesse in wat ze belangrijk vinden zo te zien erg op prijs. De wensen die ze uiten lopen uiteen van het leren maken van vriendjes tot en met het leren van Engels en ingewikkelde breuken.

Groepsdoorbrekend
Op de Keerkring gaan ze serieus aan de slag met de wensen die de kinderen hebben. Dat gebeurt onder meer door – aanvankelijk alleen in de bovenbouw – de leerstof groepsdoorbrekend te gaan aanbieden. De gedachte hierachter is dat kinderen op die manier leren samen te werken met kinderen van verschillende leeftijden en verschillende niveaus. Bovendien wordt er van de kinderen verwacht dat zij minimaal 4 uur per week zelfstandig werken aan opdrachten en zo zelf verantwoordelijk zijn voor het plannen en organiseren van de uitvoering van hun taken. Kinderen leren zo niet alleen hoe ze informatie kunnen omzetten in kennis, maar ook hoe ze zich vaardigheden eigen kunnen maken zoals het houden van presentaties en het communiceren met anderen.

Klaar voor de toekomst
De leerkrachten op de Keerkring zijn allemaal klaar voor de uitdaging om kinderen op te leiden tot mensen die zich competent voelen om zelfstandig en onafhankelijk in het leven te staan. Kinderen die dit leren, groeien namelijk op tot volwassenen die in staat zijn om waardevolle en respectvolle relaties aan te gaan met anderen. Kortom: volwassenen die klaar zijn voor de eisen die de toekomstige maatschappij aan ze stelt.